Mechatropolis

Mechatropolis is een interactieve installatie waar het publiek spelend aan het werk wordt gezet. Door metalen kogels te laten rollen tollen en draaien door een labyrint, tandwielen, muziekinstrumenten en een spijkerbed kunnen er twee verschillende banen worden afgelegd. In de zeer uiteenlopende onderdelen binnen de installatie staan spelen, actief puzzelend ontdekken en visuele educatie staan centraal. De participant wordt even los geweekt van het beeldscherm. Het is prachtig om te zien hoe de installatie een heel gevarieerd publiek aanspreekt, van de stoere jongens van de straat tot deftige dames op leeftijd, iedereen wil even komen proberen.

De installatie ging in premiere in de lente van 2018 en reide sindsdien langs verschillende locaties binnen Rotterdam voor de afdeling ‘Bureau Binnenstad’ van de gemeente.

Het concept van de installatie werd ontwikkeld door Charlotte van Otterloo en uitgewerkt met Fabio Thomaz. Zij vulden samen met Matrijs van Merg en Janneke Wingelaar de inhoud van de verschillende afdelingen binnen de installatie in.